tisdag 19 april 2011

Huvudbonader

Jag var på symässan i Malmö för några veckor sedan. Det var riktigt roligt och inspirerande. På mässa var det bla en modist som ställde ut flera av sina hattar. Detta var något som jag då blev väldigt sugen på. Så jag började fundera på hur man kan göra något liknande själv och började sedan skapa. Det har hittills blivit tre små festhattar och ett hårsmycke med sidenband.


Detta var den första hatt jag skapade. Jag har utgått från tunn kartong som bas och klätt denna med ett kraftigt svart tyg. Sedan limmade jag ett lila paljettband runt om och satte till sist på en svart stor filtblomma som jag hade liggande hemma. Hatten fästs på huvudet med ett elastiskt band. Hatten blev ev något stor, men jag blev ändå nöjd med resultatet.


Till nästa hatt så tänkte jag att den skulle bli lite mindre och få en annan form. Hattkullen och brättet på denna hatt är lite ovalare. Detta gjorde dock att det när den var fördigklädd, skapad med samma bas och tyg som den ovan, påminde den lite om en cowboy-hatt. Detta löste sig som tur är när jag satte på bandet, ett randigt rosa band med lite glitter i. Denna blev bättre i storlek och sitter lite stabilare på huvudet.


Den tredje och senaste hatt jag skapat blev en rund ännu mindre hatt. Här sattsade jag helt på en liten hårdekoration mer än en hatt. Denna är klädd i ett glansigt mörkt blålila tyg. Runt hatten sitter ett lila brett sidenband med en stor rosett vid sidan. Denna blev jag nöjd med storleken på, skulle nog till och med sitta kvar på huvudet en festkväll.


I samband med mitt hattskapande så har jag även tillverkat en annan hårdekoration, som sitter fäst på en hårkam. Här har jag utgått från ett svart sidenband med vita prickar på, som jag skapat några bågar av och fäst på kammen. En trevlig liten dekoration att fästa i håret vilken dag som helt, som man känner för att piffa upp sig lite extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar