söndag 25 juli 2010

Ädelstenar

Har på sistone även hittat en hel del läckra halvädelstenar som man kan göra mycket snyggt med. Av detta har jag åstadkommit både halsband örhängen och något armband.

Lila är min absoluta favoritfärg, de som känner mig kan tveklöst intyga detta, så givetvis är Ametisten en helt fantastiskt snygg sten och helt i min smak.
Här är tre olika halsband som har ametisten som bas, med lite olika tillägg för att få fram stenen på bästa sätt.



1. Ett halsband och ett par örhängen som i huvudsak består av endast Ametistchips. Jag har lagt till tre antikfärgade ringar i halsbandet, som även de har några stenar inuti ringen, och ett magnetlås i nacken. Örhängena som matchar till består av Ametistchips och en likadan ring som i halsbandet.

2. Detta halsband har jag tillverkat med Ametisten som huvudpärla, men där små lilafärgade seedbeads i tre olika nyanser dominerar i halsbandet. "Kedjan"består av fem strängar som är sammanfogade av en sten på fyra olika ställen och med ett större hänge med ametistbumlingar mitt fram.

3. Här har jag skapat ett lite längre halsband med Ametistchips. Halsbandet är uppbyggt utifrån en silverfärgad kedja med en sträng med Ametistchips inlänkat på fem olika ställen. Kedjan sitter samman fram i ett silverfärgat hjärta med texten "Live Love Dream". Utifrån hjärtat sitter ett hänge fast som består av tre strängar med Ametister, en med en blomma längst ut, en kedja med ett hjärta och en kedja med en bricka med texten "Wish".


Andra halvädelstenar som jag arbetat med de senaste veckorna är grön Aventurin, Flourit, Snöflingeobsidian, Howlit, Rosenkvarts och Bergkristall.



4. Här är ett halsband som är skapat utifrån chips av grön Aventurin. Halsbandet är "flätat" med stenen och pärlemorvita seedbeads. Örhängena som matchar halsbandet är tillverkade av en kortare silverfärgad kedja, Aventurinchips och seedbeads som hänger som i klasar ned för kedjan - bredast upptill och smalast nedtill.

5. Detta halsbandet är flätat på samma vis som det ovan, men i detta fallet mellan chips från halvädelstenarna Flourit och Ametist. Flouriten varierar väldigt mycket i färg, från nästan ofärgad glasaktig, till grön, till lila, till blå. därför tyckte jag att det blev väldigt läckert att plocka upp den lila färgen i stenen och matcha den med Ametisten.



6. Halsbandet jag har skapat här är med utgångspunkten från chips av en sten som heter Snöflingeobsidian. den ser lite ut som den heter, mörkgrå, nästan svart med ljusare fläckar på - lite som snöfläckar men inte riktigt så vita. mellan stenarna sitter en silverfärgad kedja och som hänge från till har jag placerat en matchande grå vaxad glaskula, ca 12 mm.

7. Detta halsband är skapat med samma teknik som nr 4 och 5, men här bestående av en blandning mellan stenarna Snöflingeobsidian och Howlit. Howliten påminner om Snöflingeobsidian, fast tvärtom kan man säga - den är vit fast med grå fläckar, så därför tyckte jag att de passade väldigt bra ihop.



8. Här har jag tillverkat ett armband där jag matchat samman Rosenkvarts, som är lite rosa i tonen, tillsammans med en större sten av Bergkristall, vilken är väldigt vit, men båda stenarna har en glasliknande botten. tillsammans med dessa stenar har jag satt fyra antikfärgade fjärilar som med sitt lite råare utseende passade bra ihop med de ljusa stenarna anser jag.

9. Ett par örhängen tillverkade av lite större stenar av Bergkristall. dessa har jag satt samman så att varje örhänge består av två stenar, de är ca 45-50 mm långa.


Ytterligare en sten som jag hittat i många olika former och storlekar är Hematit, är väldigt mörk och kompakt sten, mörk grå, som i många former är slipade väldigt blanka och vackra.



10. Detta halsband består av Hematit i tre olika former. Fyra ringar, två bollar och ett ihåligt hjärta. Här fastnade jag verkligen för det stora mäktiga hjärtat, som mäter ca 38 mm. Ringarna och bollarna är ca 12 mm. Halsbandet är sammansatt med en silverfärgad kedja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar